tirsdag 29. mai 2012

Unge og boligmarkedet

Leser i Aftenposten at det nå er prisgalopp på leiligheter og artikkelen melder om rekordstore salgssummer og at nesten 50% av boliger til salgs går over takst.

Jeg må si jeg blir svært bekymret over at det stadig er et prisdriv på boliger og tenker da spesielt på de unge som skal ut og etablere seg. Jeg har selv en voksen sønn som snart skal ut å finne seg et sted å bo. Men hvordan han og andre unge skal klare dette er for meg en gåte. Ikke bare kan det se ut til at man må være 2 som flytter sammen men vi er snart i den situasjonen at man attpåtil må ha flere jobber for å få dette til.

Er dette virkelig en situasjon vi ønsker å være i ?
Vil ikke dette føre til massiv økonomisk kollaps til slutt ??
Både for de unge og også for deres foreldre som har hjulpet til med egenandelen som må til.
Det vil ihvertfall bli mange unge mennesker som ligger søvnløse om nettene og lurer på hvordan de skal klare sine forpliktelser.

Dette kan fort bli et samfunnsproblem.

Nå er det på tide med politiske styring og kontroll. Markedet klarer det åpenbart ikke selv. Hvordan dette best utføres er ikke jeg den rette til å svare på, men tar ikke folkevalgte grep vil vi snart få et ras av personlige konkurser og ungdom i økonomisk ruin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar